Zaterdag 12 mei van Epernay naar Trouans

12 mei 2018 - Trouans, Frankrijk

Afscheid van onze fijne Salle de Bain en afscheid van R&F, spullen op de fiets en op naar het centrum, waar ik graag nog een stempel wil halen in de kerk van Epernay. Deze blijkt niet open te zijn dus door naar de VVV waar een jong manneke ons de dag daarvoor nog prima had geholpen.

Het verloopt als de brandweer binnen no time vinden we het kanaal langs de Marne en kunnen via het speciale fietspad richting Chalon en Champagne rijden. Maar dan, na nog geen 20 km, springen bij Rianne weer 3 spaken kapot. Ik dacht dat ze gek werd, hoe is dit nu mogelijk en waarom bij mijn fiets en niet die van jou? Ik kan daar geen antwoord op geven anders dan dat ik eigenlijk alleen maar kan starten om de fiets te repareren. Alle bagage eraf,  tassen op de grond zodat het scherm niet beschadigd, gereedschap uit mijn tas gehaald en gewoon gestart. Rianne is ondertussen bezig een berichtje te sturen naar de fietsenmaker om haar frustraties kwijt te kunnen. Uiteindelijk heb ik de fiets toch redelijk snel voorzien van nieuwe spaken en kunnen we weer verder.

In Chalon en Champagne aangekomen besluiten we even te contacten met onze fietsenmaker, welke niet geamuseerd wordt van ons gesprek. Geen probleem we kunnen dit toch niet terugdraaien, maar ik wil uiteraard wel weten hoe we veilig verder onze tocht kunnen afmaken. We besluiten daarom in de stad bij een fietsenwinkel nieuwe spaken te kopen zodat we deze altijd voldoende bij hebben voor het vervangen van een compleet wiel. Klein minpuntje deze fietsenmaker zit ruim 11 km van de route, die overigens toch al 85 km lang zou zijn voor deze dag.

Een uur later, na terras een wat boodschappen komen we bij de fietsenzaak aan, die hebben gelukkig onze maat spaken en willen ook nog even de fiets controleren om te kijken of alles wel goed zit. Dit is het geval, 25 spaken gekocht, nog wat extra lucht in de band en we kunnen weer. We hebben nog aardig wat km'ers voor de boeg en Rianne verwacht dat we dit niet gaan halen in de vooraf aangegeven tijd. Dus direct een berichtje naar de Air B&B dat we een 1,5 uur later zijn.

Rond de klok van half zeven arriveren we bij Alain en Ode in Trouans. We zijn helemaal stuk en hebben ruim 100 km gereden.

Wel een super hartelijk ontvangst van Alain en Ode en wat een geweldig huis. We gaan van een badkamer van 1 bij 1 naar één van 4 bij 5. Een bed wat super ligt en een kamer die groot genoeg is om met 5 man in te slapen.

Alain vraagt of wij nog een aperitiefje mee komen pakken en of wij nog wat willen eten. Blijkbaar hebben ze ook nog niets gegeten en vinden ze dit ook wel leuk zo.
Naast heerlijk eten, trekt Alain ook nog een fles Bourgogne open, van 2009. Hij geeft aan dat deze uit Chitry komt, een wijnboer die voor mij volledig onbekend is, maar omdat de wijn goed smaakt voor de zekerheid maar even een foto genomen.

Die avond hebben we het over het werk van Alain. Hij werkt als kwaliteitscontroleur bij de grootste suikerfabriek van Europa. Ode studeert nog op de Universiteit en werkt in de avonduren bij in de zorg. Alain verteld dat er in het dorp maar 250 mensen wonen en dat hij de enige is waar mensen kunnen overnachten. We hebben dan ook geluk dat we hier zo snel terecht konden.