Zondag 27 mei Sint Jacobiparochie naar Heerenveen

27 mei 2018 - Sint Jacobiparochie, Nederland

We maken Quintin wakker om nog even afscheid te nemen, waarbij hij aangeeft dat hij nog graag meegaat naar Sint Jacobiparochie in Friesland. Spullen naar beneden gebracht nog snel even water gekookt en een bak koffie gezet.

We verwachten Vincent ieder moment en het zou vervelend zijn als hij erg lang moet wachten. Kwart over acht vertrek naar Jacobiparochie. Binnen 2 uur en een kwartier waren we op de plaats van bestemming. Op zich is de weg erheen ook niet zo ingewikkeld, namelijk tot Leeuwarden 1 rechte weg en daarna maar heel even de snelweg af. Het is mooi weer en we besluiten om onder de poort van Santiago (een in 1998 geplaatst monument van Henk Rusman dat het begin van de pelgrimsroute naar Santiago symboliseert) een foto te maken. Een nieuwe start met een ander uitgangspunt maar nog steeds op weg naar Compostela.
We gaan op zoek naar het café waar we vorig jaar ook al stonden om de eerste stempel op onze kaart te bemachtigen. Toen was het seizoen nog niet zover en ook nu leek of alles gesloten was. Ik loop verder de kiezelpad over en zie aan het eind een deur, waar ik even door door het raam kijk. Al snel komt er een vrouw naar buiten die nog niet helemaal wakker was, maar wel aangaf dat we best een kop koffie kunnen drinken. Wij hebben inmiddels wel trek in  wat warms met wat lekkers erbij. Rianne neemt een wafel en ik appelgebak, helaas was deze nog deels bevroren.  We vertrekken rond 11:00 met de eerste stempel op zak, dit is de echte start en daar ben ik dan ook wel weer blij mee dat we daar een stempel hebben kunnen bemachtigen. We nemen de Oostelijke route van het Jabikspaad zoals de Friezen deze route noemen. Die gaat in eerste instantie naar “Zwarte Haan” aan de wadden zee. Voor de Friezen werd deze plaatst vroeger gezien als het eind van de wereld (het Finisterra) van Friesland. Het is ook de plaats waar men afscheid neemt van de zee om deze pas op het Spaanse Finisterra terug te zien.

Het was Karel de Grootte die rond 800 een visioen had waarbij hij een melkweg aan sterren zag, deze sterrenhemel ging van Jacobiparochie naar Santiago.
Sinds 1170 is officieel bekend dat de eerste Pelgrim (Gertrudis van Asing) vanaf Jacobiparochie Santiago bereikte.

We lopen even de dijk op en gaan een kijken bij het monument van de “Slikwerker” honderden mannen hebben hier rond 1500 massaal gewerkt aan een dijk om het noorden van Nederland tegen het zeewater te beschermen. Je kunt je dat nu niet meer voorstellen hoe men dat in die tijd geheel zonder machines zou doen.

Via allemaal kleine dorpjes (oude Bildtzijl, Stiens, Britsum, Corjum) komen we uiteindelijk in Leeuwarden. Wat een mooie en bijzondere stad is dat. We besluiten om op het waagplein een drankje te doen op het terras. Het is er gezellig druk en achter ons op het water speelt een bandje op een boot. Dit trekt behoorlijk wat bekijks. In de hoofdstraat liggen riooldeksels met de symbool van Santiago erop. Ze verwijzen naar de weg van de pelgrimsroute. We besluiten door te gaan, maar nemen wel in ons achterhoofd mee dat het zeker de moeite waard is om hier een keer terug te komen en dan wat langer de stad aan te doen, wellicht wel voor het mannenweekend. Via nog wat kleine plaatsjes met allemaal wel een betekenis ten opzichte van de Jacobsroute, komen we dan in Heerenveen. Ons gastgezin van Vrienden op de Fiets daar kunnen we pas rond 18:00 uur terecht dus eerst maar een terras waar we heerlijk hebben gegeten. Het is die dag markt geweest dus alle horeca zit nog goed vol en er loopt nog heel wat volk rond.
Na het eten gaan we naar Yvonne Kentie die ons zeer hartelijk ontvangt en direct onze B&B laat zien. In dit geval een appartement boven de schuur. Het is er nog behoorlijk warm, maar met alle ramen tegen elkaar open komt dit wel goed. Ze moet zelf nog weg dus geeft even wat tips voor het gebruik van het appartement en vraagt hoe laat we morgen ontbijt willen. Het is een prima ruimte met alles erop en eraan. Na het douchen kijk ik nog even wat TV en bestudeer de route voor morgen. De tekst in het boekje verteld precies wat we allemaal gaan tegen komen. Het geeft je meer achtergrond informatie over de pelgrimsroute van vroeger.

1. Jan Rasterhoff:
    4 juni 2018
    Aan de foto's te zien is het genieten geblazen.
    Geniet ervan, voor je het weet is het voorbij.
    Groet: JR
  2. Jan&Riki:
    4 juni 2018
    Goede positieve reactie op de pech die jullie hadden! Leuk om nu bij het echte begin te beginnen. Heel veel plezier en mooi weer gewenst. Jan&Riki x
  3. Rina en Jan:
    4 juni 2018
    Wat fijn dat het goed gaat
    Vanaf het begin toch iets
    Fijn dat het goed gaat
    Geniet van deze reis