Maandag 14 mei van Cresantignes naar Escolives-Sainte-Camille

14 mei 2018 - Escolives-Sainte-Camille, Frankrijk

Om 8:30 aan het ontbijt, de man van Axelle (Lorent) heeft zijn best gedaan. Zelf allerlei soorten brood gebakken, marmelades en ook eigen appelsap. Appelsap maken wij in Uden ook, maar moet zeggen dat deze wel erg lekker is. In gesprek aan de keukentafel, bleek dat de kinderen op de “thuisschool” zaten en dat ze zelf daar veel begeleiding in staken. Wij hadden al een beetje het vermoeden dat men wat alternatief was, maar op zich zijn het verder heel aardige mensen. Het geeft ook weer stof tot nadenken over hoe het leven anders kan zijn. Als we naar buiten kijken dan zien we regen. De verwachting voor vandaag is dat het zo blijft en dat het wel eens wat harder kon regenen dan gisteren.

Van Cresantignes gaat de reis vandaag, via Auxerre naar Escolives-Sainte-Camille.
In Ervy-le-Chatel staat een fraaie toegangspoort naar het dorp en een markthal. Het is maandag dus alles gesloten.

We gaan daarna verder naar Ligny-de-Chatel, waar een oude wasplaats en een watermolen te bezichtigen is. We doen deze even aan, nemen wat kiekjes en gaan daarna snel weer door. Het weer is nog steeds niet wat je super kunt noemen maar het wordt al wel wat droger en warmer. Vanmorgen was het namelijk maar 8 graden. Door naar Auxerre waar we in principe de stad niet in hoeven volgens de route, maar het wordt wel aangeraden omdat er zoveel oude gebouwen staan die zeker de moeite van bezichtigen waard zijn.

Kiekje hier, kiekje daar en door naar de imposante Gotische Kathedraal “St. Etienne”. Daar krijgen we helaas geen stempel te pakken. In het een klein Thee huisje drinken we dan maar wat koffie en komen wat bij van het koude weer. Als even later een paar Nederlanders binnen komen die na een tijdje met ons gaan kletsen. Ze komen uit Heesch, hoe is het mogelijk zo dichtbij. Ze hadden nog wat tips en wezen ons naar de “office du tourisme” voor de welbekende “Tampon” in ons boekje. We willen ook nog de tour de l’Horloge zien en lopen zachtjes achter hen aan. Bij dit uurwerk aangekomen maken ze nog een foto van ons, gaan wij onze stempel halen en nemen afscheid door ze nog een prettige vakantie te wensen. We moeten richting Escolives, dit ligt langs de rivier de Yonne dus we weten dat we waarschijnlijk niet veel meer hoeven te klimmen. We slapen vanavond bij Regine Bourgnat.

We worden door Regine zeer gastvrij ontvangen en ze wijst ons de slaapgelegenheid met ruimte om te zitten. Een mini appartementje zeg maar.
We hebben het met haar nog over het eten, waar we terecht kunnen in het dorp, maar direct geeft ze aan dat we bij haar kunnen blijven eten.

Even opfrissen en dan rond 19:30 gaan dineren in de woning van Regine. Ze heeft een heerlijke (soort van) quiche gebakken, met tomaat, geitenkaas, opgeklopt ei en gewone kaas erin. Echt super lekker. Daarna krijgen we een verse tagliatelle voorgeschoteld met vis in rode wijnsaus. Daarna kaas en als kers op de kaart een flensje met heerlijke likeur die als flambé erover werd uitgegoten. Kopje koffie na en klaar was het diner. Ik zei tegen Rianne dat hadden we niet beter kunnen wensen. Moe maar met een volle maag gingen we naar ons appartementje en zijn eigenlijk direct naar bed gegaan. Ik heb nog even wat Tv gekeken, maar kwam ook al snel tot de conclusie dat ik beter kon gaan slapen. Mijn ogen hielden het niet meer om nog heel lang te kijken.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade