maandag 7 mei van Perwez naar Haybez (FR.)

7 mei 2018 - Dinant, België

Daniele heeft voor ons nog een geweldig ontbijt klaar gemaakt. We nemen nog wat extra Yoghurt voor de eiwitten en gaan dan de fietsen klaar maken voor vertrek.Wat een heerlijk mens is dat. Een type waarvan wij zouden zeggen die komt recht uit de klei. De eerste etappe gaat terug naar de fietsroute van Tienen naar Namen. Als snel pikken we dan ook het oude spoorlijntje weer op. In Namen gaan we langs de maas fietsen. Deze blijken we ook bijna helemaal volgen tot aan Dinant. Wat een uitzicht hier zo langs die maas. Verschillende foto’s gemaakt van landhuizen en kastelen. Volgens mij kun je niet mooier wonen als zo. In Dinant willen we in de kerk een stempel gaan scoren, echter is daar niemand aanwezig. Zonder stempel, maar met een bijna volle accu (bijgeladen op het terras)en een leuke kaart voor oma gaan we weer verder. We zien op de navigatie dat het pad langs de Maas voor een klein stukje stopt en dat we daar dus op de D-weg moeten gaan rijden. Op zich is dat geen probleem, maar het is best even wennen omdat het verkeer toch met een redelijke hoge snelheid langs komt razen. Even verderop komen we bij Chateau Freye waar we een aantal jaren geleden met de kinderen zijn geweest. We stoppen daar om te kijken of we nog een stempel kunnen bemachtigen. De poort is gesloten en Rianne geeft aan dat er iets rammelt aan haar fiets. Ik kijk snel even naar het wiel en dat was direct schrikken. De spaken van haar fiets waren op zeker 5 plaatsen gesprongen. Ik heb niet heel veel verstand van fietsen maar weet goed dat je zonder spaken niet kunt rijden. Omdat we pal in de hete zon staan besluiten we iets verderop te gaan zodat we op een inrit onder de bomen staan.
Daar aangekomen alle bepakking van de fiets gehaald en even goed gekeken. Het was inderdaad helemaal fout in totaal 5 spaken gebroken en ik had er maar 4 meegenomen. Hoe gaan we dit nu oplossen, we hebben een taxi geregeld naar Dinant naar een fietsenmaker, die iwas niet van plan om ons rond 16:40 nog te gaan helpen. Dan maar door met de taxi naar Namen. Waar een decathlon nog tot 19:30 uur open is, daar aangekomen en 100 euro taxi vervoer verder blijken ze geen spaken te hebben in onze maat. Even wikken en wegen, uiteindelijk mijn broer gebeld om ons op te komen halen. Zo kunnen we in ieder geval niet verder. Om 23:30 stonden wij weer voor de deur in Uden, terug na 3 dagen avontuur.

1. Jan&Riki:
    20 mei 2018
    Hè jammer! Wat een pech. Fijn dat je tot nu toe kon genieten van de mooie tocht èn....wat een lief broertje😍 We zien wel wanneer jullie weer op schema zitten en blijven jullie dan volgen. Liefs, Jan&Riki