Maandag 28 mei van Heerenveen naar Hasselt

28 mei 2018 - Heerenveen, Nederland

Ik heb vannacht niet goed geslapen, het bed had een of andere beugel waar ik net op lag. Dit was niet het meest comfortabele wat je je maar kunt wensen. Rianne heeft gelukkig op het eind van de nacht nog even aan mijn kant gelegen zodat ik ook nog even mijn ogen kon sluiten. Het bleek achteraf een slaapbank te zijn die aan mij kant uit twee dele bestond en dus beugels had!! Rond 8:30 brengt Yvonne een mandje naar boven voor het ontbijt, wij rekenen direct af omdat ze zelf weg moet. Ze geeft aan dat we bij vertrek even haar man kunnen informeren dat we weg zijn, die zit op dat moment heerlijk een krant te lezen in de tuin.
Snel spullen op de fiets en gaan met de handel. Het is geweldig mooi weer, eigenlijk haast al te warm maar we klagen niet beter dit dan regen. Vandaag gaat de route van Heerenveen naar Hasselt waar we ook weer een slaapadres hebben via V.O.D.F.  Vanuit Heerenveen komen we al snel in Mildam terecht op zich een gehucht, maar door de kunstwerken van Louis G. Le Roy is het ineens een trekpleister van de omgeving. Le Roy heeft hier in het verleden 1,4 HA grond gekocht waarbij hij de afspraak heeft gemaakt met de gemeente dat alle overtollige stenen en ander straatwerk daar geplaatst kan worden zodat hij deze in zijn kunst kan verwerken. Het resultaat een eco kathedraal, toegangspoorten en andere zaken die het best bijzonder maken. Alles is in elkaar gezet zonder daarbij 1 druppel cement te gebruiken. De natuur moet de rest doen op het moment dat het bouwwerk klaar is. In het daarop volgend natuurschoon fietsen we dwars door het vroegere veengebied wat door de ontginning is verandert in ware vogel paradijzen. Bij Oldetrijne moeten we dan met een voetveer over. Kleinigheid deze moet je wel zelf even naar je toe halen. Je draait je een slag in de ronde en zit vervolgens heel langzaam een pondje jouw kant op komen. De route gaat verder door allemaal kleine dorpen, Wolvega, Oldemarkt, Kalenberg enz.. In Kalenberg eten we het verse fruit op wat we eerder die dag hebben gekocht, het is warm en aan de waterkant geeft dit toch wat verkoeling. Kalenberg lijkt erg op Giethoorn, allemaal kleine boerderij huisjes met rieten kap waar je alleen maar vanaf het water bij kan. Ik zei tegen Rianne dat lijkt leuk voor een paar dagen, maar als je alle boodschappen op deze manier naar huis moet brengen dan denk ik dat ik daar zo mee klaar zou zijn. Mooi om naar te kijken, niet praktisch om te wonen.
We gaan door Nederland waar ik Evi nog even aan de telefoon heb, ze heeft wat vragen voor de verjaardag van Ome Harrij, ik zeg tegen haar dat Overijssel in Nederland ligt en dat Nederland in Overijssel ligt.  Het gehucht “Nederland” is dan ook een verbastering van het woord “Neder” (wat laag betekent) en land.
Vanaf daar gaan we richting Baarlo en stoppen in Blokzijl. Wat idyllisch een haven met een geweldig uitzicht. We drinken onder de bomen wat en rusten uit. Het is deze dag echt behoorlijk warm en dat merk je ook goed op de fiets. We komen nog voorbij "Kaatje aan de sluis"  waar we net even daarvoor bij de toerist informatie een stempel bemachtigen voor in ons boekje. We komen uit in Hasselt. Wat een geweldig mooi en leuke Hanzestad is dit. Het ziet er echt super gezellig uit. We typen het adres in van ons slaapadres en komen niet veel later aan bij Hilma Tieks, ze woont in een oud huis van voor 1850. Ze heeft uiteindelijk van twee kleine pandjes 1 huis gemaakt. Daarbij zijn alle details van vroeger (oude balken, raampartijen, kachels en dergelijke bewaard gebleven). We krijgen de bovenverdieping zo’n beetje voor ons eigen, heerlijke kamer met ruime badkamer.
We nemen een douche en gaan daarna door naar het dorp, super gezellig langs al dat water. Jammer dat op maandag de meeste zaken gesloten zijn, we besluiten om op het terras wat te eten, we kijken dan uit op het zwarte water, wat in verbinding staat met het zwarte meer en indirect een verbinding heeft met het IJsselmeer. Ondertussen komt de avond vierdaagse voorbij eerst de kleintjes 5 km en daarna de 10 km. Ze hebben allemaal rode koppies en een zakje water extra mee om zo verkoeling te krijgen. Doet mij herinneren aan vroeger toen we zelf met de kids meeliepen. Altijd erg gezellig maar een strijd met de klok om op tijd aan de start te staan. Na het eten doen we nog een potje kaart op de picknick bank voor het huis van Hilma. Het is mooi te zien hoe de jeugd hier geniet in de bootjes op het water. Ik kan me voorstellen dat het geweldig is als je daar mee opgroeit. Wij kennen dit niet omdat de eerste plas die je bij ons tegen komt 20 km verder ligt. Na het kaarten gaan we naar binnen en gaan lekker slapen. Het is nog erg warm dus ik kijk eerst nog wat TV voordat ik ga pitten

1. Jan Rasterhoff:
    7 juni 2018
    Hoi Mike en Rianne,
    Als ik de verhalen zo lees, krijg ik ook zin om deze route te gaan fietsen.
    Jullie treffen het met het weer en ik lees niet dat er nog rare dingen gebeurd zijn met jullie fietsen.
    Ook hier is het warm en lopen de zweetpareltjes over je rug en over onze gezichten( gelukkig nog net niet in het eten).
    Fijne voortzetting van jullie tocht en tot het volgende verslag.